|
|
|
Robert Łabuzek
+48501700846
Masz problem z BHP
szukasz odpowiedzi ?
Szybko i gratisowo otrzymasz poradę
zadzwoń lub napisz na maila. |
|
Na stronie przebywa obecnie....
|
|
|
| | Kategoria: NOWE PRZEPISYTeksty opublikowane w tej kategorii.
Autor : bhpekspert _DNIA 08-12-2005 - 09:12 | 9215 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Do końca roku pracodawcy muszą dostosować maszyny do wymogów w Uni E
|
|
|
Do końca 2005 roku pracodawcy muszą sprawdzić czy stosowane u nich maszyny i urządzenia robocze spełniąją minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Firmy które nie zadbają o ten obowiązek lub nie zdąrzą unowocześnić lub zabezpieczyć maszyny czy sprzętu na czas powinny sie liczyć z karami nakładanymi przez inspektorów PIP bądź UDT. Maszyny trzeba dostosować do nastepujacych rozporządzeń:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 20-02-2005 - 13:36 | 8133 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Akty prawne - przepisy wprowadzone w 2004 roku.
|
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 14-10-2004 - 14:30 | 41577 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: DYREKTYWA KOMISJI 2000/39/WE z dnia 8 czerwca 2000 r.
|
|
|
DYREKTYWA KOMISJI 2000/39/WE
z dnia 8 czerwca 2000 r.
ustanawiająca pierwszą listę indykatywnych wartości granicznych narażenia na czynniki zewnętrzne podczas pracy - w związku z wykonaniem dyrektywy Rady 98/24/EWG w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym z czynnikami chemicznymi w miejscu pracy(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 98/24/WE z 7 dnia kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy1, a w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając opinię Komitetu Doradczego ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) na mocy dyrektywy 98/24/WE Komisja ma zaproponować cele europejskie w formie wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego w celu zabezpieczenia pracowników przed ryzykiem chemicznym, które zostaną ustalone na szczeblu Wspólnoty.
2) Komisja, wypełniając to zadanie, korzysta z pomocy Komitetu Naukowego ds. limitów ryzyka zawodowego (SCOEL) dla czynników chemicznych, ustanowionego przez decyzję Komisji 95/320/WE2.
3) Dla dowolnego czynnika chemicznego, dla którego ustanowiono na szczeblu Wspólnoty wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego, Państwa Członkowskie, uwzględniając wartość graniczną ustaloną dla Wspólnoty, są zobowiązane do ustalenia krajowej wartości granicznej ryzyka zawodowego, określającej jego charakter zgodnie z krajowymi przepisami i praktyką.
4) Wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego powinny być traktowane jako ważna część całościowego podejścia mającego na celu zabezpieczenie zdrowia pracowników w miejscu pracy przed zagrożeniami wynikającymi ze stosowania niebezpiecznych związków chemicznych.
5) Pierwszy i drugi wykaz wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego został ustanowiony w dyrektywie Komisji 91/322/EWG3 oraz 96/94/WE4 w ramach postanowień dyrektywy Rady 80/1107/EWG z dnia 27 listopada 1980 r. w sprawie zabezpieczenia pracowników przed zagrożeniami związanymi z kontaktem z czynnikami chemicznymi, fizycznymi oraz biologicznymi w pracy5.
6) Dyrektywa 80/1107/EWG traci moc począwszy od dnia 5 maja 2001 r. zgodnie z dyrektywą 98/24/WE.
7) Właściwe jest ponowne ustanowienie, w ramach dyrektywy 98/24/WE, wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego ustanowionych przez dyrektywy 91/322/EWG oraz 96/94/WE w ramach dyrektywy 80/1107/EWG.
8) Wykaz w Załączniku zawiera substancje wymienione w Załączniku do dyrektywy 96/94/WE i obejmuje inne czynniki, dla których SCOEL zarekomendował wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego, po ocenie najnowszych danych naukowych dotyczących wpływu czynników zawodowych na stan zdrowia, uwzględniając dostępność technik pomiarowych. Mając na uwadze wymienione wcześniej przyczyny oraz dla celów przejrzystości, dyrektywa 96/94/WE powinna zostać przeredagowana.
9) Konieczne jest ustalenie wartości granicznych krótkotrwałego ryzyka zawodowego dla niektórych substancji, przy uwzględnieniu skutków ich krótkotrwałego działania.
10) W stosunku do niektórych czynników należy także wziąć pod uwagę możliwość ich penetracji przez skórę, aby zapewnić możliwie najlepsze zabezpieczenie.
11) Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny krok naprzód w kierunku osiągnięcia społecznego wymiaru rynku wewnętrznego.
12) Środki ustalone przez niniejszą dyrektywę są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy6,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 11-10-2004 - 06:58 | 7091 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: DYREKTYWA RADY 98/24/WE Ochrona przed środkami chemicznymi
|
|
|
DYREKTYWA RADY 98/24/WE
z dnia 7 kwietnia 1998 r.
w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności zaś jego art. 118a,
uwzględniając wniosek Komisji1, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego2,
działając zgodnie z procedurą ustanowiona w art. 189c Traktatu3,
a także mając na uwadze, co następuje:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 08-10-2004 - 13:19 | 8227 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Dyrektywa (89/391/EWG) Poprawa bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
|
|
|
DYREKTYWA RADY
z dnia 12 czerwca 1989 r.
w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy
(89/391/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 118A,
uwzględniając wniosek Komisji1, wypracowany po konsultacji z Komitetem Doradczym ds., bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
we współpracy z Parlamentem Europejskim2,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego3,
a także mając na uwadze, co następuje:
art. 118a Traktatu EWG zakłada, że Rada powinna przyjąć, w drodze dyrektyw, minimalne wymagania dla wprowadzenia ulepszeń, w szczególności dotyczących miejsca pracy, celem zagwarantowania większego stopnia ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
dyrektywa ta nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego już stopnia ochrony w poszczególnych Państwach Członkowskich; Państwa Członkowskie uzgodniły, na warunkach określonych w Traktacie,
wprowadzenie ulepszeń w tym zakresie
i ujednolicenie warunków przy zachowaniu wprowadzonych już ulepszeń;
pracownicy mogą być narażeni na wpływ niebezpiecznych czynników środowiskowych w miejscu pracy podczas wykonywania zadań związanych z ich pracą;
zgodnie z art. 118a Traktatu EWG, dyrektywy tego rodzaju nie powinny powodować administracyjnych, finansowych i prawnych ograniczeń, które stanowiłyby czynnik uniemożliwiający tworzenie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
Komunikat Komisji dotyczący bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w pracy4 określa przyjęcie dyrektyw mającej zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie pracowników;
Rada, w swojej uchwale z dnia 21 grudnia 1987 r. w sprawie bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy5, wzięła pod uwagę zamiar Komisji opracowania dla Rady w najbliższej przyszłości dyrektywy dotyczącej organizacji bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w miejscu pracy;
Parlament Europejski przyjął w lutym 1988 r. cztery uchwały w wyniku debaty o ochronie rynku krajowego i pracowników; uchwały te wyznaczają również Komisji zadanie opracowania dyrektywy ramowej, która stanowiłaby podstawę dla przyszłych bardziej szczegółowych dyrektyw, biorących pod uwagę cały zakres zagrożeń łączących się z zagadnieniami bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy;
Państwa Członkowskie mają za zadanie wypracowanie ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników na swoim terytorium; środki ochronne w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy umożliwiają, w określonych okolicznościach, zachowanie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia innych osób znajdujących się w pobliżu;
systemy prawne Państw Członkowskich z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy różnią się w sposób znaczny i wymagają udoskonaleń; również przepisy krajowe w tym zakresie, zawierające bardzo często określone specyfikacje techniczne i/lub swoiste normy, mogą powodować różne stopnie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia, wywołując zjawisko współzawodnictwa kosztem zagadnień bezpieczeństwa i zdrowia;
zagrożenie wypadkami przy pracy oraz chorobami zawodowymi jest ciągle zbyt wysokie; środki zapobiegawcze powinny być wprowadzone lub też udoskonalone bezzwłocznie celem zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników i uzyskania wyższego poziomu ochrony;
celem zapewnienia lepszej ochrony, pracownicy i/lub ich przedstawiciele powinni być informowani o zagrożeniach odnoszących się do ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz o przedsięwzięciach wymaganych celem zmniejszenia lub wyeliminowania tych zagrożeń; powinni oni uczestniczyć w planowanych przedsięwzięciach, za pomocą odpowiednio wyważonych działań i zgodnie z prawodawstwem krajowym i/lub przyjętymi procedurami;
konieczna jest wymiana informacji, nawiązanie dialogu i wzięcie udziału w przedsięwzięciach z zakresu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pomiędzy pracodawcami i pracownikami i/lub ich przedstawicielami za pomocą odpowiednich procedur i środków, zgodnie z przepisami krajowymi i/lub przyjętymi procedurami;
ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy są celem, który nie powinien ograniczać się do rozważań ściśle ekonomicznych;
pracodawcy obowiązani są zasięgać informacji o najnowszych osiągnięciach technicznych i naukowych odnoszących się do projektowania miejsc pracy, istniejących zagrożeń przy realizacji przedsięwzięć i do informowania przedstawicieli pracowników o przysługujących im prawach w myśl niniejszej dyrektywy, celem zagwarantowania odpowiedniej ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;
przepisy niniejszej dyrektywy mają zastosowanie i nie zmieniają istniejących i przyszłych przepisów obowiązujących Wspólnotę Europejską odnośnie do wszystkich zagrożeń, w szczególności zagrożeń wynikających z zastosowania, przy wykonywaniu zadań produkcyjnych, czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych określonych przez dyrektywę 80/1107/EWG6, ostatnio zmienioną dyrektywą 88/642/EWG7;
zgodnie z decyzją 74/325/EWG8, Komitet Doradczy ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy konsultuje się z Komisją, której zadaniem jest wypracowanie wniosków w tym zakresie;
konieczne jest ustalenie składu Komitetu, do którego wejdą członkowie nominowani przez Państwa Członkowskie, którego zadaniem będzie pomoc Komisji w pracach nad przyjęciem szczegółowych dyrektyw przewidzianych w niniejszej dyrektywie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ.
SEKCJA 1
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Cel
1. Celem niniejszej dyrektywy jest wprowadzenie w życie środków wzmacniających ochronę bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w pracy.
2. W tym zakresie zawiera ona ogólne zasady dotyczące ochrony przed zagrożeniami zawodowymi i ochrony w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia, eliminacji zagrożeń i czynników sprzyjających powstawaniu wypadków, informowania, konsultacji, wyważonego udziału, zgodnie z prawodawstwem krajowym i/lub przyjętymi procedurami oraz szkolenia pracowników i ich przedstawicieli, jak również zawiera ona ogólne wytyczne odnoszące się do wprowadzenia w życie wymienionych zasad.
3. Niniejsza dyrektywa nie zmienia istniejących lub przyszłych przepisów krajowych i wspólnotowych, które byłyby bardziej korzystne dla ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników miejscu pracy.
Artykuł 2
Zakres
1. Niniejsza dyrektywa będzie miała zastosowanie we wszystkich sektorach działalności, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym (przemysłowym, rolniczym, handlowym, administracyjnym, usług, szkolnictwa, oświaty i kultury, działalności rozrywkowej, itp.)
2. Niniejsza dyrektywa nie będzie miała zastosowania tam, gdzie istniałaby sprzeczność interesów - w odniesieniu do specyficznej działalności publicznej i społecznej, takich jak siły zbrojne czy policja lub też w odniesieniu do określonych dziedzin działalności w zakresie usług związanych z ochroną cywilną.
W powyższych wypadkach bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników powinna być zapewniona w sposób możliwie jak najszerszy, z uwzględnieniem zasad i celów niniejszej dyrektywy.
Artykuł 3
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy wymienione poniżej terminy będą miały następujące znaczenie:
a) pracownik: każda osoba zatrudniona przez pracodawcę, włącznie z osobami prowadzącymi szkolenie i praktyki, wyłączając pomoce domowe;
b) pracodawca: każda osoba prawna lub osoba fizyczna, znajdująca się w stosunku zatrudnienia z pracownikiem i ponosząca odpowiedzialność za całość prowadzonych przedsięwzięć w przedsiębiorstwie;
c) przedstawiciele pracownika o określonej odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników: osoba wyznaczona, wybrana lub desygnowana, zgodnie z prawodawstwem krajowym i przyjętymi procedurami, celem reprezentowania pracowników przy rozwiązywaniu problemów wynikających z zakresu ochrony bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników podczas wykonywania ich czynności zawodowych;
d) zapobieganie: wszystkie czynności lub środki podejmowane lub planowane na każdym etapie działalności zawodowej w przedsiębiorstwie, zapobiegające lub zmniejszające możliwość wypadków przy pracy.
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie powinny podjąć niezbędne kroki celem zapewnienia przestrzegania przepisów prawnych, koniecznych do wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy w stosunku do pracodawców, pracowników i przedstawicieli pracowników.
2. Państwa Członkowskie powinny w szczególności zapewnić odpowiednie środki kontroli i nadzoru.
SEKCJA II
OBOWIĄZKI PRACODAWCÓW
Artykuł 5
Przepisy ogólne
1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikom w każdym aspekcie odnoszącym się do ich pracy.
2. Jeśli, zgodnie z art. 7 ust. 3, pracodawca nominuje kompetentne osoby, nie zwalnia go to od odpowiedzialności w tym zakresie.
3. Zobowiązania pracowników w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy nie powinny wpływać na zasady odpowiedzialności pracodawcy.
4. Niniejsza dyrektywa nie ogranicza zdolności Państw Członkowskich do wykluczenia lub ograniczenia odpowiedzialności pracodawcy wszędzie tam, gdzie zaistnieją nadzwyczajne lub nieprzewidzialne okoliczności, będące poza kontrolą pracodawcy lub też w wypadku wyjątkowych okoliczności, których konsekwencji nie można było uniknąć, pomimo stosowania wszystkich środków ostrożności.
Państw Członkowskich nie muszą wykorzystać możliwości wymienionej w pierwszym akapicie.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 22-09-2004 - 02:48 | 9379 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: NOWE ROZPORZĄDZENIE Szkolenia bhp OBOWIĄZUJE OD 1.07.2005id961id962
|
|
|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1)
z dnia 27 lipca 2004 r.
w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy 2)
(Dz. U. Nr 180, poz. 1860)
OBOWIĄZUJE od 1.07.2005
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 19-09-2004 - 22:55 | 12685 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: ZUS Ubezpieczenia wykonujących zlecenie u innego pracodawcy
|
|
|
UBEZPIECZENIE DORABIAJĄCEGO DOBROWOLNE.
Dla dorabiających na zleceniu pracowników zatrudnionych u innego niż zleceniodawca pracodawcy ubezpieczenia społeczne ze zlecenia są dobrowolne, jeżeli ich przychód ze stosunku pracy w przeliczeniu na okres miesiąca wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie. Z innego tytułu obowiązkowa jest wówczas tylko składka zdrowotna.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 19-09-2004 - 15:56 | 7574 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: ZUS WYKAZ PRZYDATNYCH AKTÓW PRAWNCH
|
|
|
DEFINICJE
Ubezpieczenia społeczne
Ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenia rentowe, ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa (chorobowe), ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (wypadkowe).
Ubezpieczony
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 21-08-2004 - 08:09 | 5918 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Będzie podwyżka Składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców
|
|
|
Rząd nie przestawi żadnych zmian do złożonego w Sejmie projektu ustawy, który zakłada wzrost składek na ubezpieczenie społeczne dla prowadzących własną firmę - powiedział wczoraj "Rz" Krzysztof Pater, minister polityki społecznej. Przedsiębiorcy liczyli na to, gdyż uważają, że proponowane rozwiązania spowodują dla nich poważne problemy finansowe.
|
|
|
Autor : vademecum _DNIA 29-06-2004 - 00:07 | 9104 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Zasady udzielania urlopów wypoczynkowych LATO 2004
|
|
|
Prawo do pierwszego urlopu
Od 1 stycznia 2004 r. zmieniły się zasady nabywania praw do pierwszego urlopu wypoczynkowego.
Do końca ubiegłego roku pracownik uzyskiwał prawo do pierwszego urlopu z upływem 6 miesięcy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku. Obecnie pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku. Chodzi tu o miesiąc pracy, a nie miesiąc kalendarzowy.
|
|
|
Autor : vademecum _DNIA 25-06-2004 - 06:52 | 8545 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Kadrze kierowniczej - za nadgodziny należy się wynagrodzenie
|
|
|
Jeśli wymaganych obowiązków nie sposób stale wykonywać w zwykłym czasie pracy, to pracującemu w takich warunkach kierownikowi średniego szczebla za nadgodziny należy się wynagrodzenie - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego.
|
|
|
Autor : kierowcy _DNIA 31-05-2004 - 14:01 | 6591 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Wolność dla przedsiębiorców.Sejm uchwalił ustawę o swobodzie działalności gospod
|
|
|
Sejm uchwalił ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, która wprowadza wiele ułatwień dla przedsiębiorców. Udało się pokonać opór urzędników, którzy do końca prac nad ustawą nie chcieli dopuścić do wprowadzenia rozwiązań korzystnych dla firm.
|
|
|
Autor : vademecum _DNIA 24-05-2004 - 07:16 | 6934 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Czas pracy. Dozór urządzeń i pogotowie pracy
|
|
|
Przy pracach polegających na dozorze urządzeń lub związanych z pozostawaniem w pogotowiu do pracy pracownik musi otrzymać czas wolny w wymiarze co najmniej równym liczbie przepracowanych godzin po każdym okresie wykonywania wydłużonej pracy.
|
|
|
Autor : Jan _DNIA 20-05-2004 - 06:11 | 8971 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: BUDOWNICTWO. OZNAKOWANIE I WPROWADZANIE DO OBROTU WYROBÓW
|
|
|
Uwaga na zabronione materiały
Wejście Polski do Unii Europejskiej oznacza dla potencjalnych nabywców materiałów budowlanych ogromne zmiany. Jakie przepisy teraz obowiązują, jakie materiały są sprzedawane legalnie, a z jakiego zakupu lepiej zrezygnować? Co z materiałami wyprodukowanymi przed 1 maja br. albo sprowadzonymi z zagranicy? Gdzie sprawdzić, czy materiały, które chcemy kupić, nie są wadliwe albo czy spełniają wszystkie wymogi określone w przepisach?
|
|
|
Autor : Jan _DNIA 12-05-2004 - 17:08 | 7758 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Kodeks pracy: czterdziesta pierwsza nowelizacja
|
|
|
TRZECIA KOLEJNA UMOWA NA CZAS OKREŚLONY ZAWARTA Z TĄ SAMĄ OSOBĄ PRZEKSZTAŁCA SIĘ W BEZTERMINOWĄ, JEŚLI MIĘDZY ZAKOŃCZENIEM PIERWSZEJ A NAWIĄZANIEM DRUGIEJ NIE UPŁYNĄŁ MIESIĄC.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 22-04-2004 - 06:11 | 7989 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.Ustawa- Tekst Ujednolicony.
|
|
|
Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
Ujednolicony tekst ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst pierwotny: Dz. U. nr 43 poz. 163) powstał na podstawie następujących Dzienników Ustaw:
z 1996 r. Nr 70, poz. 335 (urzędowy tekst jednolity); Nr 118, poz. 561; Nr 139, poz. 647; Nr 147, poz. 686,
z 1997 r. Nr 82, poz. 518; Nr 121, poz. 770,
z 1998 r. Nr 75, poz. 486; Nr 113, poz. 717,
z 2002 r. Nr 135, poz. 1146,
z 2003 r. Nr 213, poz. 2081.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 25-03-2004 - 06:34 | 8579 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Systemy czasu pracy
|
|
|
Pozostałe systemy szczególne
przerywany
zadaniowy
indywidualny
weekendowy
zmianowy
Przerywany
Istota przerywanego czasu pracy polega na ustaleniu takiego rozkładu czasu pracy, który przewiduje przerwę (niewliczaną do czasu pracy) między poszczególnymi cyklami pracy. Stanowi on wyjątek od zasady ciągłego liczenia czasu pracy, a więc od momentu, w którym osoba ma obowiązek zgłoszenia swej gotowości do pracy, bez względu na przerwy w niej. Wyraźnie potwierdzają to przepisy prawa pracy, przewidujące przerwy w pracy wliczane do czasu pracy.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 25-03-2004 - 05:50 | 6738 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Jak liczyć nominał czasu pracy ?
|
|
|
W kodeksie pracy określono technikę liczenia maksymalnego nominału czasu pracy, czyli liczby godzin, które trzeba przepracować w okresie rozliczeniowym. Dla większości zatrudnionych wyliczeń dokonuje się na podstawie normy średniotygodniowej, a przy ruchu ciągłym - normy dobowej. Do końca 2003 r. pracodawcy posługiwali się różnymi technikami, przy czym żadna nie wynikała z przepisów. Mogło to prowadzić do błędnych wyliczeń.
Jak liczyć nominał
Ramy czasowe, w jakich pracownik może świadczyć pracę w danym okresie rozliczeniowym
Dwa święta w jednym tygodniu w dni robocze obniżają wymiar czasu pracy tylko o 8 godzin
Maksymalny nominał czasu pracy określa ramy, w których osoba może pracować w danym okresie rozliczeniowym. Ustala się go na podstawie normy średniotygodniowej, dokonując pewnych działań arytmetycznych.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 25-03-2004 - 05:45 | 6690 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Co to jest czas pracy ?
|
|
|
PRZECIĘTNIE 48 GODZIN
NA TYDZIEŃ
Wprowadzono zasadę, że pracownik nie powinien pracować dłużej niż przeciętnie 48 godzin na tydzień. Wynika stąd, że w każdym tygodniu pracownik nie powinien mieć więcej niż osiem godzin nadliczbowych. A to dlatego, że normalny czas pracy ma przeciętnie nie przekraczać 40 godzin tygodniowo. Zrezygnowano więc z dobowego limitu nadgodzin (do końca 2003 r. były to cztery godziny). W zamian ustalono w sposób pośredni ograniczenie tygodniowe, wynoszące średnio osiem godzin.
Co to jest czas pracy
Czas pracy rzeczywiście świadczonej.
Okresy jej niewykonywania, kiedy osoba pozostawała w dyspozycji pracodawcy.
Zgodnie z art. 22 § 1 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracownik zobowiązuje się w ramach stosunku pracy do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz i ryzyko pracodawcy, a ten - do zatrudniania go za wynagrodzeniem. Z definicji tej wynika, że czas pracy nie zawsze oznacza realne, efektywne świadczenie pracy. Jest to czas pozostawania w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Chodzi tu więc nie tylko o czas rzeczywistej pracy, lecz także okresy jej nieświadczenia, w których pracownik pozostawał w dyspozycji pracodawcy.
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 25-03-2004 - 01:02 | 6141 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Odpoczynek gwarantowany
|
|
|
GODNIE ODPOCZNIESZ
Zapewniono pracownikom pewne okresy nieprzerwanego odpoczynku: co najmniej 11 godzin dziennie i 35 na tydzień. Wcześniej nie było takich gwarancji w ustawie. I tak, w każdej dobie - rozumianej jako kolejne 24 godziny, poczynając od godziny rozpoczęcia pracy - pracownik powinien mieć co najmniej 11 następujących po sobie godzin wolnych od pracy zawodowej. Oznacza to, że pracodawca ma do dyspozycji w każdej dobie 13 godzin, które może wypełnić normalną pracą, godzinami nadliczbowymi oraz pełnieniem dyżuru. Analogicznie: każdy pracownik ma prawo do przynajmniej 35 godzin bezustannego odpoczynku na tydzień, pojmowany jako siedem kolejnych dni, licząc od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego. Czasami odpoczynek tygodniowy można skrócić, maksymalnie jednak do 24 godzin.
co najmniej 11 godzin na dobę
minimum 35 godzin na tydzień, w tym niedziela.
Od 1 stycznia 2004 r. pracodawca musi tak organizować przebieg pracy w firmie, aby zapewnić zatrudnionym pewny minimalny, bezustanny odpoczynek: 11 godzin na dobę i 35 godzin na tydzień. I choć wydaje się to naturalną koniecznością, dotychczas brak było takich gwarancji ustawowych. Ów "odpoczynek" obejmuje okresy, które nie są czasem pracy, ale także te, w których pracownik pozostaje w gotowości do pracy w ramach dyżuru. Wyróżnia się odpoczynek dobowy i tygodniowy.
|
|
|
|
|
Jak liczyć czas pracy
PROF. KRZYSZTOF RĄCZKA
Z KATEDRY PRAWA PRACY NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM
JAK POINFORMOWAĆ
Jak wskazać dobową i tygodniową normę czasu pracy w informacji udzielanej pracownikowi zgodnie z art. 29 § 3 k. p.?
W świetle art. 29 § 3 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca ma poinformować pracownika na piśmie - najpóźniej w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy o pracę - m.in. o obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy. Jest to proste, gdy chodzi o zatrudnionego w pełnym wymiarze w podstawowym systemie czasu pracy.
|
|
|
Autor : kierowcy _DNIA 03-03-2004 - 14:27 | 4993 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Amerykanie skontrolują opakowania z Polski
|
|
|
Drewniane tylko z certyfikatem
Wysyłane z Polski opakowania z drewna, palety, skrzynie oraz drewno sztauerskie nie przekroczą po 1 maja 2004 r. granicy Stanów Zjednoczonych, jeżeli nie będą miały specjalnego oznakowania.
|
|
|
|
|
Do odszkodowania za wypadek przy pracy nie każdy i nie zawsze ma prawo. Przede wszystkim dokumenty będące podstawą do starania się o to świadczenie muszą niezbicie dowodzić, że osoba poszkodowana doznała uszczerbku na zdrowiu na skutek zdarzenia uznanego za wypadek przy pracy, co wbrew pozorom nie w każdym przypadku jest oczywiste. Nie bez znaczenia jest także to, kto i w jaki sposób go spowodował.
|
|
|
Autor : prawoochrony _DNIA 16-02-2004 - 09:04 | 7189 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Zatrudnianie pracownika-Co trzeba zrobić
|
|
|
Ostatnia nowelizacja kodeksu pracy nakłada na pracodawców wiele nowych obowiązków związanych z zatrudnianiem pracowników. Dotyczą nie tylko zasad zawierania umów o pracę i ich treści, ale także dokumentów, jakie musi złożyć kandydat przed podpisaniem umowy. Znowelizowany kodeks określa także dane osobowe, których ujawnienia pracodawca ma prawo żądać.
|
|
|
Autor : prawoochrony _DNIA 12-02-2004 - 06:23 | 5518 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: BHP. Pracownik wśród badających wypadek
|
|
|
Tylko ludzie z przeszkoleniem
Dokładnie od 14.02.2004 zaczną obowiązywać nowe przepisy rozporządzenia regulującego zasady ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Zmiany dotyczą głównie organizacji zespołu powypadkowego, a wynikają z ostatniej nowelizacji kodeksu pracy.
|
|
|
Autor : prawoochrony _DNIA 12-02-2004 - 05:40 | 6095 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Opodatkowanie umów-zleceń i o dzieło po przystąpieniu do UE
|
|
|
Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami przychody zleceniobiorców oraz świadczących swe czynności na podstawie umowy o dzieło są zwolnione od podatku od towarów i usług (chyba że podmioty te świadczyłyby swe usługi w ramach działalności gospodarczej). Nowa ustawa o VAT nie przewiduje już zwolnienia dla przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 2 - 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
|
|
|
Autor : prawoochrony _DNIA 12-02-2004 - 05:10 | 5652 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: UE.Zmiany w polskich przepisach,dotyczące towarów
|
|
|
Polskim konsumentom zapewniono taką samą ochronę przed niebezpiecznymi produktami, jaką mają użytkownicy Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek produkty niespełniające wymogów bezpieczeństwa muszą liczyć się z możliwością wycofania ich z obrotu, zwrotu ceny klientom, którzy nabyli taki towar, zniszczeniem produktu oraz dotkliwymi karami – w tym grzywną do 720 tys. złotych i pozbawieniem wolności.
|
|
|
Autor : kierowcy _DNIA 23-01-2004 - 13:45 | 5254 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: BHP w Ogrodach Zoologicznych
|
|
|
Nowe Rozporządzenie obowiązuje od 14.01.2004
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia 10 grudnia 2003 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w ogrodach zoologicznych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 26)
|
|
|
Autor : prawo _DNIA 22-01-2004 - 13:23 | 6739 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: UWAGA ! WÓZKI WIDŁOWE podlegają odbiorowi przez Urząd Dozoru Technicznego
|
|
|
INFORMACJA DLA EKSPLOATUJĄCYCH WÓZKI JEZDNIOWE (WIDŁOWE)
W związku z przydzieleniem Urzędowi Dozoru Technicznego (UDT) przez Prezesa Rady Ministrów nowych zadań związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa pracy wózków jezdniowych (widłowych) informujemy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000 r. (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 oraz z 2002 r. nr 74, poz. 676) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2003 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu ( Dz. U. Nr 28, poz. 240 ), z dniem 18 sierpnia 2003 r. wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia podlegają dozorowi technicznemu.
|
|
|
| |
OKRESOWY Dla SŁUŻBY BHP, SZKOLENIE SIP
|
|
|
|
POZWOLENIA ZINTEGROWANE-HANDEL CO2
|
|
|
|
| |