|
|
|
Robert Łabuzek
+48501700846
Masz problem z BHP
szukasz odpowiedzi ?
Szybko i gratisowo otrzymasz poradę
zadzwoń lub napisz na maila. |
|
Na stronie przebywa obecnie....
|
|
|
| |
Autor : bhpekspert _DNIA 30-06-2006 - 09:03 | 5735 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Powszechnie obowiązujące przepisy
|
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 06-06-2006 - 07:46 | 6373 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Rozporządzenie BHP przy obrabiarkach do metali nie aktualne
|
|
|
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI1)z dnia 11 kwietnia 2006 r. uchylające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze obrabiarek skrawających do metali
(Dz. U. z dnia 4 maja 2006 r.)
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 05-06-2006 - 14:28 | 6080 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Wypadek śmiertelny na przejeżdzie kolejowym
|
|
|
2 czerwca ok. godz. 13.oo doszło do kolejnego tragicznego wypadku na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Probostwie Dolnym. Pod pociąg relacji Włocławek - Toruń wjechał samochód Opel - Corsa kierowany przez przedstawiciela handlowego firmy "Gellwe". -kierowca zginął na miejscu. Ruch kołowy i kolejowy przywrócono po około 2,5 godz.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 24-05-2006 - 21:53 | 6433 raz(y) oglądano.
|
EMISJE CO2
: Cena uprawnień do emisji
|
|
|
23 maja 2006 Cena uprawnienia do emisji CO2 wzrosła dziś czwarty dzień z rzędu, osiągając na giełdzie ECX ICE poziom 19,60 €/tonę (kontrakt futures z dostawą w grudniu 2006), natomiast na giełdzie Powernext 19,10 €/tonę (kontrakt spot). Giełdy ECX ICE i Nord Pool odnotowały wzrost wolumenu obrotu. Czytaj więcej...: http://www.consus.eu
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 23-05-2006 - 11:31 | 6813 raz(y) oglądano.
|
OCHRONA ŚRODOWISKA
: Ministerstwo Środowiska opublikowało projekt KPRU na lata 2008-20012
|
|
|
Ministerstwo Środowiska opublikowało projekt Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla w drugim okresie rozliczeniowym (lata 2008 - 2012).
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 15-05-2006 - 10:20 | 6378 raz(y) oglądano.
|
Nie tylko BHP
: BANK BPH - TWÓJ PARTNER W UNII EUROPEJSKIEJ
|
|
|
1 maja 2004 roku Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Bank BPH, jako instytucja europejska, zaznaczył swoje silne zaangażowanie w przedsięwzięcia związane z akcesją, wspierając referendum unijne oraz aktywnie uczestnicząc w kampanii europejskiej.
Przystąpienie do grona państw Wspólnoty Europejskiej oznacza, iż wiele decyzji dotyczących naszego codziennego życia jest podejmowanych w Brukseli. Warto zatem wiedzieć, jak funkcjonują główne instytucje Unii Europejskiej. Informacje o nich, a także o politykach unijnych znajdą Państwo w ABC Unii Europejskiej.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 12-04-2006 - 11:29 | 10132 raz(y) oglądano.
|
Służba BHP
: Czy można zlikwidować dział bhp ?
|
|
|
Czy w zakładzie zatrudniającym 1000 pracowników , można zlikwidować służbę bhp ?
Czy zakład zatrudniający około tysiąca osób może zlikwidować dział bhp, zwolnić behapowców i do obsługi w zakresie bhp wziąć firmę zewnętrzną? Czy może to zrobić mimo wyraźnych nakazów inspekcji pracy? Może. Więcej: w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej potwierdza to Naczelny Sąd Administracyjny.
W zakładach mięsnych PMB w Białymstoku pracowałem od 1978 r., wtedy było to jeszcze Okręgowe Przedsiębiorstwo Przemysłu Mięsnego. W latach osiemdziesiątych przez trzy lata byłem dyrektorem młodzieżowego ośrodka innowacji, ale w 1989 r. wróciłem do zakładów na lepiej płatne stanowisko głównego mechanika. Potem byłem jeszcze kierownikiem administracyjnym, a od 1995 do 2004 r. kierowałem inspektoratem bhp - mówi Paweł Miniuk. Dwa lata temu stracił pracę w PMB w wyniku likwidacji działu bhp.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 04-04-2006 - 20:53 | 6784 raz(y) oglądano.
|
EMISJE CO2
: Uprawnieniami do emisji można handlować
|
|
|
Gdyby kilkanaście lat temu zapytać, co kto sądzi o handlu emisjami odpowiedzią byłyby pewnie wielkie ze zdziwienia oczy. Dzisiaj jest to omalże dyżurny temat rozmów prowadzonych w branżach przemysłowych, na rządowych korytarzach, a nawet karta przetargowa w rozgrywkach politycznych. Tymczasem sprawa handlu emisjami nie „wybuchła” ostatnio, a rozpędu nabiera przynajmniej od słynnego Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro w 1992 r.
|
|
|
|
|
Forbes doliczył się w Polsce dwunastu miliarderów
Niedawno amerykański "Forbes" ogłosił listę najbogatszych ludzi świata. Wśród nich znalazła się trójka Polaków. Tymczasem polska edycja pisma opublikowała właśnie listę stu najbogatszych Polaków. Największym majątkiem, szacowanym na 6,2 mld zł dysponuje Zygmunt Solorz-Żak, właściciel telewizji Polsat.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 06-02-2006 - 13:59 | 7628 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Czy należy się odszkodowanie za wypadek od pracodawcy ?
|
|
|
Czy należy się odszkodowanie za wypadek przy pracy od pracodawcy ?
Jestem robotnikiem budowlanym. W grudniu uległem wypadkowi przy pracy. Lekarz orzecznik z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stwierdził u mnie długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Na podstawie tego orzeczenia ZUS wypłacił mi odszkodowanie. Niestety wysokość tego odszkodowania nie pozwala mi skorzystać z kosztownej rehabilitacji, dzięki której miałbym szansę powrotu do zdrowia. Czy w takiej sytuacji mogę domagać się również odszkodowania od swojego pracodawcy? – pyta Czytelnik z Krakowa.
|
|
|
Autor : tomek_a _DNIA 03-01-2006 - 05:26 | 5999 raz(y) oglądano.
|
artykułów
: Zanim zaufasz pracodawcy
|
|
|
CAŁY TEKST ZAMIEŚCILIŚMY W ORYGINALE Witam! chciałbym przestrzec wszystkich łatwowiernych pracobiorców "Z tym zaufaniem do pracodawcy to raczej ostroźnie!" przez ostatnie 10 lat swojej aktywności zawodowej pracowałem jako kierowca tzw. TIR-a w transporcie międzynarodowym. Byłem zawsze dyspozycyjnym pracownikiem /silny-wierny ale bierny/nigdy nie dopominałem się o podwyźkę.jednak gdy poraz pierwszy to uczyniłem Pani Prezes firmy w której pracowałem orzekła źe przecieź mogę się zwolnić bo jak twierdziła"na twoje miejsce jest juź 10 chętnych" w trosce o los swojej rodziny pracowałem dalej ,gryząc w sobie wszelkie złości .
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 08-12-2005 - 09:12 | 9205 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Do końca roku pracodawcy muszą dostosować maszyny do wymogów w Uni E
|
|
|
Do końca 2005 roku pracodawcy muszą sprawdzić czy stosowane u nich maszyny i urządzenia robocze spełniąją minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Firmy które nie zadbają o ten obowiązek lub nie zdąrzą unowocześnić lub zabezpieczyć maszyny czy sprzętu na czas powinny sie liczyć z karami nakładanymi przez inspektorów PIP bądź UDT. Maszyny trzeba dostosować do nastepujacych rozporządzeń:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 07-12-2005 - 11:29 | 6044 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Zarzuty prokuratorskie: lekceważenie BHP przyczyną śmierci
|
|
|
Zarzuty prokuratorskie: lekceważenie BHP przyczyną śmierci. Niedopełnienie obowiązków w zakresie BHP i przez to nieumyślne doprowadzenie do śmierci trzech pracowników Łęczyńskiej Energetyki zarzuciła prokuratura b. prezesowi tej firmy oraz b. kierownikowi jednego z działów.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 28-11-2005 - 09:19 | 5747 raz(y) oglądano.
|
artykułów
: Praca we francuskim hipermarkecie to nie zwyczajne zajęcie zarobkowe, ale prawdz
|
|
|
Z pamiętnika zakładowej lekarki Praca we francuskim hipermarkecie to nie zwyczajne zajęcie zarobkowe, ale prawdziwa katorga. Doktor Dorothée Ramaut dzień po dniu zapisywała swoje spostrzeżenia dotyczące brutalnych metod kierowania personelem. Oto fragmenty jej notatek
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 22-11-2005 - 07:21 | 6392 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Właściciel firmy transportowej oskarżony o niedopełnienie obowiązków
|
|
|
Od trzech miesięcy do 5 lat więzienia grozi właścicielowi firmy transportowej, oskarżonemu o niedopełnienie obowiązku z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i narażenie na utratę życia dwóch pracowników. Jeden z nich zginął podczas pracy porażony prądem - poinformował PAP rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Kazimierz Rubaszewski.
|
|
|
|
|
PRZYKŁAD Firma produkująca środki opatrunkowe i parafarmaceutyki,ma problemy z utrzymaniem norm w zakresie ochrony środowiska (główny problem to gospodarka odpadami). Zamierzam pozyskać fundusze strukturalne na niezbędne inwestycje w tym zakresie. Kiedy będzie można składać wnioski i jakie projekty mogą liczyć na dofinansowanie?
|
|
|
|
|
Przedsiębiorcy prowadzący instalację, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, są zobowiazani do uzyskania tak zwanego pozwolenia zintegrowanego zgodnie z art. 201 ustawy ? Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 27-06-2005 - 00:04 | 7898 raz(y) oglądano.
|
artykułów
: OUTSOURCING BHP
|
|
|
Jak zaoszczędzić na bezpieczeństwie?
Outsourcing (z ang. outside-resource-using) oznacza dosłownie korzystanie ze źródeł zewnętrznych. Jego istotą jest przekazywanie realizacji zadań, funkcji i procesów firmie (lub firmom) zewnętrznej, specjalizującej się w danej dziedzinie.
Outsourcing jest jedną z najefektywniejszych strategii zarządzania przedsiębiorstwem, jego celem jest zwiększenie skuteczności prowadzonej działalności. "Korzystanie z usług firm zewnętrznych pozwala przedsiębiorstwu na skoncentrowanie się na najistotniejszych zadaniach i realizacji priorytetowych celów, związanych z zasadniczą sferą jego działalności, decydującej o jego pozycji. Dzięki minimalizacji wydatków, spowodowanych koniecznością prowadzenia działań nie związanych z podstawowymi funkcjami i celami firmy, umożliwia znaczne obniżenie kosztów własnych.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 22-03-2005 - 10:56 | 9265 raz(y) oglądano.
|
Służba BHP
: Służba BHP - zadania,uprawnienia
|
|
|
Służba BHP- zadania, uprawienia. BHP- Obowiązki
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 21-03-2005 - 03:52 | 8042 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Ustawa Wypadkowa WYPADKI
|
|
|
USTAWA z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 20-02-2005 - 13:36 | 8121 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Akty prawne - przepisy wprowadzone w 2004 roku.
|
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 11-12-2004 - 21:14 | 6399 raz(y) oglądano.
|
Wypadki
: Przeszkol się w internecie przed górską wyprawą
|
|
|
Jak się przygotować do wyprawy w góry? O czym należy pamiętać? Jak w razie kłopotów wezwać pomoc? Odpowiedź w internecie.
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 01-12-2004 - 12:57 | 6184 raz(y) oglądano.
|
artykułów
: Ochrona zdrowia pracowników to dobry biznes
|
|
|
Ochrona zdrowia pracowników to dobry biznes
Rozmowa z Gerdem Albrachtem, koordynatorem programu „Safe Work” Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP),starszym specjalistą w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia zawodowego
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 27-11-2004 - 23:36 | 9808 raz(y) oglądano.
|
Służba BHP
: BHPOWCY DO SZKOŁY ALBO DO DOMU
|
|
|
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 listopada 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy1)
(Dz. U. Nr 246, poz. 2468)
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 14-10-2004 - 14:30 | 41562 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: DYREKTYWA KOMISJI 2000/39/WE z dnia 8 czerwca 2000 r.
|
|
|
DYREKTYWA KOMISJI 2000/39/WE
z dnia 8 czerwca 2000 r.
ustanawiająca pierwszą listę indykatywnych wartości granicznych narażenia na czynniki zewnętrzne podczas pracy - w związku z wykonaniem dyrektywy Rady 98/24/EWG w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym z czynnikami chemicznymi w miejscu pracy(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 98/24/WE z 7 dnia kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy1, a w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając opinię Komitetu Doradczego ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
a także mając na uwadze, co następuje:
1) na mocy dyrektywy 98/24/WE Komisja ma zaproponować cele europejskie w formie wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego w celu zabezpieczenia pracowników przed ryzykiem chemicznym, które zostaną ustalone na szczeblu Wspólnoty.
2) Komisja, wypełniając to zadanie, korzysta z pomocy Komitetu Naukowego ds. limitów ryzyka zawodowego (SCOEL) dla czynników chemicznych, ustanowionego przez decyzję Komisji 95/320/WE2.
3) Dla dowolnego czynnika chemicznego, dla którego ustanowiono na szczeblu Wspólnoty wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego, Państwa Członkowskie, uwzględniając wartość graniczną ustaloną dla Wspólnoty, są zobowiązane do ustalenia krajowej wartości granicznej ryzyka zawodowego, określającej jego charakter zgodnie z krajowymi przepisami i praktyką.
4) Wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego powinny być traktowane jako ważna część całościowego podejścia mającego na celu zabezpieczenie zdrowia pracowników w miejscu pracy przed zagrożeniami wynikającymi ze stosowania niebezpiecznych związków chemicznych.
5) Pierwszy i drugi wykaz wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego został ustanowiony w dyrektywie Komisji 91/322/EWG3 oraz 96/94/WE4 w ramach postanowień dyrektywy Rady 80/1107/EWG z dnia 27 listopada 1980 r. w sprawie zabezpieczenia pracowników przed zagrożeniami związanymi z kontaktem z czynnikami chemicznymi, fizycznymi oraz biologicznymi w pracy5.
6) Dyrektywa 80/1107/EWG traci moc począwszy od dnia 5 maja 2001 r. zgodnie z dyrektywą 98/24/WE.
7) Właściwe jest ponowne ustanowienie, w ramach dyrektywy 98/24/WE, wskaźnikowych wartości granicznych ryzyka zawodowego ustanowionych przez dyrektywy 91/322/EWG oraz 96/94/WE w ramach dyrektywy 80/1107/EWG.
8) Wykaz w Załączniku zawiera substancje wymienione w Załączniku do dyrektywy 96/94/WE i obejmuje inne czynniki, dla których SCOEL zarekomendował wskaźnikowe wartości graniczne ryzyka zawodowego, po ocenie najnowszych danych naukowych dotyczących wpływu czynników zawodowych na stan zdrowia, uwzględniając dostępność technik pomiarowych. Mając na uwadze wymienione wcześniej przyczyny oraz dla celów przejrzystości, dyrektywa 96/94/WE powinna zostać przeredagowana.
9) Konieczne jest ustalenie wartości granicznych krótkotrwałego ryzyka zawodowego dla niektórych substancji, przy uwzględnieniu skutków ich krótkotrwałego działania.
10) W stosunku do niektórych czynników należy także wziąć pod uwagę możliwość ich penetracji przez skórę, aby zapewnić możliwie najlepsze zabezpieczenie.
11) Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny krok naprzód w kierunku osiągnięcia społecznego wymiaru rynku wewnętrznego.
12) Środki ustalone przez niniejszą dyrektywę są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy6,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 11-10-2004 - 06:58 | 7082 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: DYREKTYWA RADY 98/24/WE Ochrona przed środkami chemicznymi
|
|
|
DYREKTYWA RADY 98/24/WE
z dnia 7 kwietnia 1998 r.
w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności zaś jego art. 118a,
uwzględniając wniosek Komisji1, przedłożony po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego2,
działając zgodnie z procedurą ustanowiona w art. 189c Traktatu3,
a także mając na uwadze, co następuje:
|
|
|
Autor : bhpekspert _DNIA 08-10-2004 - 13:19 | 8220 raz(y) oglądano.
|
NOWE PRZEPISY
: Dyrektywa (89/391/EWG) Poprawa bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
|
|
|
DYREKTYWA RADY
z dnia 12 czerwca 1989 r.
w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy
(89/391/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 118A,
uwzględniając wniosek Komisji1, wypracowany po konsultacji z Komitetem Doradczym ds., bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy,
we współpracy z Parlamentem Europejskim2,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego3,
a także mając na uwadze, co następuje:
art. 118a Traktatu EWG zakłada, że Rada powinna przyjąć, w drodze dyrektyw, minimalne wymagania dla wprowadzenia ulepszeń, w szczególności dotyczących miejsca pracy, celem zagwarantowania większego stopnia ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
dyrektywa ta nie zezwala na zmniejszenie osiągniętego już stopnia ochrony w poszczególnych Państwach Członkowskich; Państwa Członkowskie uzgodniły, na warunkach określonych w Traktacie,
wprowadzenie ulepszeń w tym zakresie
i ujednolicenie warunków przy zachowaniu wprowadzonych już ulepszeń;
pracownicy mogą być narażeni na wpływ niebezpiecznych czynników środowiskowych w miejscu pracy podczas wykonywania zadań związanych z ich pracą;
zgodnie z art. 118a Traktatu EWG, dyrektywy tego rodzaju nie powinny powodować administracyjnych, finansowych i prawnych ograniczeń, które stanowiłyby czynnik uniemożliwiający tworzenie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw;
Komunikat Komisji dotyczący bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w pracy4 określa przyjęcie dyrektyw mającej zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie pracowników;
Rada, w swojej uchwale z dnia 21 grudnia 1987 r. w sprawie bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy5, wzięła pod uwagę zamiar Komisji opracowania dla Rady w najbliższej przyszłości dyrektywy dotyczącej organizacji bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w miejscu pracy;
Parlament Europejski przyjął w lutym 1988 r. cztery uchwały w wyniku debaty o ochronie rynku krajowego i pracowników; uchwały te wyznaczają również Komisji zadanie opracowania dyrektywy ramowej, która stanowiłaby podstawę dla przyszłych bardziej szczegółowych dyrektyw, biorących pod uwagę cały zakres zagrożeń łączących się z zagadnieniami bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy;
Państwa Członkowskie mają za zadanie wypracowanie ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników na swoim terytorium; środki ochronne w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w miejscu pracy umożliwiają, w określonych okolicznościach, zachowanie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia innych osób znajdujących się w pobliżu;
systemy prawne Państw Członkowskich z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy różnią się w sposób znaczny i wymagają udoskonaleń; również przepisy krajowe w tym zakresie, zawierające bardzo często określone specyfikacje techniczne i/lub swoiste normy, mogą powodować różne stopnie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia, wywołując zjawisko współzawodnictwa kosztem zagadnień bezpieczeństwa i zdrowia;
zagrożenie wypadkami przy pracy oraz chorobami zawodowymi jest ciągle zbyt wysokie; środki zapobiegawcze powinny być wprowadzone lub też udoskonalone bezzwłocznie celem zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników i uzyskania wyższego poziomu ochrony;
celem zapewnienia lepszej ochrony, pracownicy i/lub ich przedstawiciele powinni być informowani o zagrożeniach odnoszących się do ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz o przedsięwzięciach wymaganych celem zmniejszenia lub wyeliminowania tych zagrożeń; powinni oni uczestniczyć w planowanych przedsięwzięciach, za pomocą odpowiednio wyważonych działań i zgodnie z prawodawstwem krajowym i/lub przyjętymi procedurami;
konieczna jest wymiana informacji, nawiązanie dialogu i wzięcie udziału w przedsięwzięciach z zakresu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pomiędzy pracodawcami i pracownikami i/lub ich przedstawicielami za pomocą odpowiednich procedur i środków, zgodnie z przepisami krajowymi i/lub przyjętymi procedurami;
ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy są celem, który nie powinien ograniczać się do rozważań ściśle ekonomicznych;
pracodawcy obowiązani są zasięgać informacji o najnowszych osiągnięciach technicznych i naukowych odnoszących się do projektowania miejsc pracy, istniejących zagrożeń przy realizacji przedsięwzięć i do informowania przedstawicieli pracowników o przysługujących im prawach w myśl niniejszej dyrektywy, celem zagwarantowania odpowiedniej ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników;
przepisy niniejszej dyrektywy mają zastosowanie i nie zmieniają istniejących i przyszłych przepisów obowiązujących Wspólnotę Europejską odnośnie do wszystkich zagrożeń, w szczególności zagrożeń wynikających z zastosowania, przy wykonywaniu zadań produkcyjnych, czynników chemicznych, fizycznych i biologicznych określonych przez dyrektywę 80/1107/EWG6, ostatnio zmienioną dyrektywą 88/642/EWG7;
zgodnie z decyzją 74/325/EWG8, Komitet Doradczy ds. bezpieczeństwa, higieny i ochrony zdrowia w miejscu pracy konsultuje się z Komisją, której zadaniem jest wypracowanie wniosków w tym zakresie;
konieczne jest ustalenie składu Komitetu, do którego wejdą członkowie nominowani przez Państwa Członkowskie, którego zadaniem będzie pomoc Komisji w pracach nad przyjęciem szczegółowych dyrektyw przewidzianych w niniejszej dyrektywie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ.
SEKCJA 1
PRZEPISY OGÓLNE
Artykuł 1
Cel
1. Celem niniejszej dyrektywy jest wprowadzenie w życie środków wzmacniających ochronę bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w pracy.
2. W tym zakresie zawiera ona ogólne zasady dotyczące ochrony przed zagrożeniami zawodowymi i ochrony w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia, eliminacji zagrożeń i czynników sprzyjających powstawaniu wypadków, informowania, konsultacji, wyważonego udziału, zgodnie z prawodawstwem krajowym i/lub przyjętymi procedurami oraz szkolenia pracowników i ich przedstawicieli, jak również zawiera ona ogólne wytyczne odnoszące się do wprowadzenia w życie wymienionych zasad.
3. Niniejsza dyrektywa nie zmienia istniejących lub przyszłych przepisów krajowych i wspólnotowych, które byłyby bardziej korzystne dla ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników miejscu pracy.
Artykuł 2
Zakres
1. Niniejsza dyrektywa będzie miała zastosowanie we wszystkich sektorach działalności, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym (przemysłowym, rolniczym, handlowym, administracyjnym, usług, szkolnictwa, oświaty i kultury, działalności rozrywkowej, itp.)
2. Niniejsza dyrektywa nie będzie miała zastosowania tam, gdzie istniałaby sprzeczność interesów - w odniesieniu do specyficznej działalności publicznej i społecznej, takich jak siły zbrojne czy policja lub też w odniesieniu do określonych dziedzin działalności w zakresie usług związanych z ochroną cywilną.
W powyższych wypadkach bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników powinna być zapewniona w sposób możliwie jak najszerszy, z uwzględnieniem zasad i celów niniejszej dyrektywy.
Artykuł 3
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy wymienione poniżej terminy będą miały następujące znaczenie:
a) pracownik: każda osoba zatrudniona przez pracodawcę, włącznie z osobami prowadzącymi szkolenie i praktyki, wyłączając pomoce domowe;
b) pracodawca: każda osoba prawna lub osoba fizyczna, znajdująca się w stosunku zatrudnienia z pracownikiem i ponosząca odpowiedzialność za całość prowadzonych przedsięwzięć w przedsiębiorstwie;
c) przedstawiciele pracownika o określonej odpowiedzialności za bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników: osoba wyznaczona, wybrana lub desygnowana, zgodnie z prawodawstwem krajowym i przyjętymi procedurami, celem reprezentowania pracowników przy rozwiązywaniu problemów wynikających z zakresu ochrony bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników podczas wykonywania ich czynności zawodowych;
d) zapobieganie: wszystkie czynności lub środki podejmowane lub planowane na każdym etapie działalności zawodowej w przedsiębiorstwie, zapobiegające lub zmniejszające możliwość wypadków przy pracy.
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie powinny podjąć niezbędne kroki celem zapewnienia przestrzegania przepisów prawnych, koniecznych do wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy w stosunku do pracodawców, pracowników i przedstawicieli pracowników.
2. Państwa Członkowskie powinny w szczególności zapewnić odpowiednie środki kontroli i nadzoru.
SEKCJA II
OBOWIĄZKI PRACODAWCÓW
Artykuł 5
Przepisy ogólne
1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy pracownikom w każdym aspekcie odnoszącym się do ich pracy.
2. Jeśli, zgodnie z art. 7 ust. 3, pracodawca nominuje kompetentne osoby, nie zwalnia go to od odpowiedzialności w tym zakresie.
3. Zobowiązania pracowników w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy nie powinny wpływać na zasady odpowiedzialności pracodawcy.
4. Niniejsza dyrektywa nie ogranicza zdolności Państw Członkowskich do wykluczenia lub ograniczenia odpowiedzialności pracodawcy wszędzie tam, gdzie zaistnieją nadzwyczajne lub nieprzewidzialne okoliczności, będące poza kontrolą pracodawcy lub też w wypadku wyjątkowych okoliczności, których konsekwencji nie można było uniknąć, pomimo stosowania wszystkich środków ostrożności.
Państw Członkowskich nie muszą wykorzystać możliwości wymienionej w pierwszym akapicie.
|
|
|
|
|
Wzrost produkcji stali oznacza większe zanieczyszczenie powietrza
W I połowie tego roku dawna Huta im. Tadeusza Sendzimira wyemitowała do atmosfery o ponad 170 ton pyłu więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wyższa emisja zanieczyszczeń tłumaczona jest wzrostem produkcji stali.
|
|
|
| |
OKRESOWY Dla SŁUŻBY BHP, SZKOLENIE SIP
|
|
|
|
POZWOLENIA ZINTEGROWANE-HANDEL CO2
|
|
|
|
| |