Zmiany Kodeksu pracy dotyczące wprowadzenia zakazu pracy w święta.
Telepraca
Do Kodeksu pracy została wprowadzona nowa forma zatrudnienia pracowników, a mianowicie zatrudnianie pracowników w formie telepracy. Przepisy te obowiązują od 16 października 2007 r. Definicja telepracy i telepracownika Telepracą jest regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, natomiast telepracownikiem jest pracownik wykonujący pracę w wyżej wskazanej formie i przekazujący pracodawcy wyniki swojej pracy w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Sposób wprowadzania telepracy u danego pracodawcy Warunki stosowania telepracy określane są w drodze porozumienia lub w regulaminie. Porozumienie zawierane jest u pracodawcy, u którego działają zakładowe organizacje związkowe; zawierane jest pomiędzy pracodawcą a organizacją związkową lub organizacjami związkowymi, jeżeli działa u danego pracodawcy więcej niż jedna.
Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z zakładowymi organizacjami reprezentatywnymi. Warunki stosowania telepracy określane są w regulaminie, jeżeli nie dojdzie do zawarcia porozumienia w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu. Pracodawca określa warunki telepracy w drodze regulaminu także w sytuacji, gdy u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe.
Wówczas pracodawca warunki te konsultuje z przedstawicielami pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u pracodawcy.Uzgodnienie wykonywania pracy w formie telepracy
Uzgodnienie, że praca będzie wykonywana w formie telepracy, może nastąpić:
1) przy zawieraniu umowy o pracę – wówczas umowa o pracę musi zawierać postanowienia dotyczące warunków wykonywania tej pracy,
2) w trakcie zatrudnienia – na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy; pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy. Pracodawca nie może jednak powierzyć pracownikowi wykonywania pracy w formie telepracy na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym w drodze wypowiedzenia dotychczasowych warunków pracy lub płacy.
Powrót pracownika do pracy na poprzednich warunkach
Pracownik, który podjął pracę w formie telepracy w trakcie zatrudnienia, może powrócić do poprzednich warunków wykonywania pracy. Z wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w tej formie i przywrócenie poprzednich warunków pracy może wystąpić zarówno pracownik, jak i pracodawca. Jeżeli wniosek zostanie złożony przed upływem 3 miesięcy od dnia podjęcia telepracy, wniosek jest wiążący dla drugiej strony.
Strony ustalają wtedy termin zaprzestania telepracy, który nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli telepracownik wystąpi z wnioskiem po upływie 3 miesięcy od dnia podjęcia telepracy, pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić ten wniosek. Po upływie tego terminu przywrócenie poprzednich warunków pracy może nastąpić w drodze wypowiedzenia zmieniającego.
Zakaz wypowiedzenia umowy o pracę
Brak zgody pracownika na wykonywanie pracy w formie telepracy, jak również brak zgody telepracownika na przywrócenie poprzednich warunków pracy, nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę. Obowiązek informacyjny ciążący na pracodawcy W przypadku wykonywania przez pracownika pracy w formie telepracy, obowiązek informacyjny ciążący na pracodawcy obejmuje dodatkowo określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy telepracownika, a także wskazanie osoby (organu) odpowiedzialnej za współpracę z telepracownikiem oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy. Jeżeli pracownik podejmuje telepracę w trakcie zatrudnienia, pracodawca przekazuje telepracownikowi ww. informacje na piśmie najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania telepracy.
Zakaz dyskryminacji Telepracownik nie może być:
1) traktowany mniej korzystnie niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
2) w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy lub z powodu odmowy jej podjęcia. Bezpieczeństwo i higiena pracy Jeżeli telepracownik wykonuje pracę w domu, pracodawca realizuje wobec niego, w zakresie wynikającym z rodzaju i warunków wykonywanej pracy, obowiązki w zakresie bhp. Nie ma jednak obowiązku dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy oraz zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych. Z zakresu obowiązków pracodawcy wyłączone zostały także obowiązki dotyczące obiektów budowlanych i pomieszczeń pracy określone w dziale dziesiątym rozdziału III k.p. Kontrola wykonywania telepracy
W przypadku, gdy telepracownik wykonuje pracę w domu, pracodawca może przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy, kontrolę w zakresie bhp, a także w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu lub naprawy powierzonego sprzętu. Kontrola może jednak zostać przeprowadzona za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną na piśmie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub podobnych środków indywidualnego porozumiewania się na odległość.
Pierwsza kontrola w zakresie bhp musi zostać przeprowadzona na wniosek telepracownika przed rozpoczęciem przez niego wykonywania pracy. Wykonywanie kontroli nie może naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych.
Komentarze