NOWE PRZEPISY [1]: Obowi±zki pracodawcy zwi±zane z wysokimi temperaturami [2]

Autor : God Dodano: 22-06-2023 - 06:27
Informacje Ogólne [3]
Obowi±zki pracodawcy w zwi±zku z wysokimi temperaturami Ogólne przepisy bhp nak³adaj± na pracodawcê obowi±zek zapewnienia odpowiedniej temperatury w zale¿no¶ci od rodzaju wykonywanej pracy, np. nie ni¿szej ni¿ 18°C (291 K) przy wykonywaniu lekkiej pracy fizycznej i w pomieszczeniach biurowych.

[4]

Niestety ogólne przepisy bhp nie okre¶laj± górnej granicy temperatury, w jakiej mo¿e byæ wykonywana praca, a np. latem temperatura zewnêtrzna przekracza niejednokrotnie 30°C, co powoduje, ¿e pracownicy wykonuj±cy pracê w pomieszczeniach pracy mog± byæ nara¿eni na tzw. stres gor±cy. Dotyczy to nie tylko hutników, piekarzy i pracowników zajmuj±cych siê wypalaniem ceramiki budowlanej, gdzie wydzielanie ciep³a wynika z procesu produkcyjnego, ale równie¿ nieklimatyzowanych zak³adów pracy i obiektów u¿yteczno¶ci publicznej.




Praca w wysokiej temperaturze okre¶lana jest jako praca w mikroklimacie gor±cym i jest zaliczona do prac w warunkach szkodliwych, za¶ mikroklimat gor±cy, jako czynnik szkodliwy dla zdrowia w ¶rodowisku pracy, podlega badaniom i pomiarom. Jest on charakteryzowany przez wska¼nik obci±¿enia termicznego WBGT oznaczany w stopniach Celsjusza. Warto¶æ dopuszczalna tego wska¼nika uzale¿niona jest od wydatku energetycznego zwi±zanego z wykonywana prac±, prêdko¶ci przep³ywu powietrza oraz dostosowania siê pracownika do okre¶lonych warunków mikroklimatu gor±cego.



Otó¿ w celu zapewnienia w³a¶ciwych warunków pracy w pomieszczeniach powinna byæ zapewniona wymiana powietrza wynikaj±ca z potrzeb u¿ytkowych i funkcji tych pomieszczeñ, bilansu ciep³a i wilgotno¶ci oraz wystêpowania zanieczyszczeñ sta³ych i gazowych. Dlatego bardzo wa¿n± spraw± jest zaprojektowanie i sprawne funkcjonowanie w pomieszczeniach pracy odpowiedniej wentylacji. Problem ten, bywa niestety pomijany przez inwestorów-pracodawców i konsekwencje tego ponosz± pracownicy w miesi±cach letnich.


Pracodawca, nie pó¼niej ni¿ w terminie 30 dni od dnia rozpoczêcia dzia³alno¶ci, zgodnie z rozporz±dzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie badañ i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w ¶rodowisku pracy badania-i-pomiary-czynnikow (Dz. U. Nr 73, poz. 645 z pó¼n. zm.), jest obowi±zany do wykonania badañ i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia w ¶rodowisku pracy.

[5]


Pomiary te powinno przeprowadziæ akredytowane (upowa¿nione) laboratorium, poniewa¿ temperatura w pomieszczeniach pracy uzale¿niona jest od wielu czynników, takich jak prêdko¶æ przep³ywu powietrza (wentylacja) i jego wilgotno¶æ oraz wp³yw promieniowania innych ¼róde³ ciep³a, np. z instalacji technologicznych oraz maszyn i urz±dzeñ technicznych. Ze wzglêdu na szkodliwe dzia³anie na organizm mikroklimatu gor±cego szczególnej ochronie podlegaj± pracownicy m³odociani oraz kobiety w ci±¿y i w okresie karmienia.


Pracownicy m³odociani w wieku powy¿ej 17 lat, pracuj±cy w mikroklimacie gor±cym do warto¶ci 26°C wska¼nika obci±¿enia termicznego WBGT, mog± wykonywaæ pracê do 3 godzin na dobê, pod warunkiem zachowania norm wydatku energetycznego. Ponadto pracodawca jest zobowi±zany zapewniæ m³odocianym na stanowiskach pracy dostateczn± ilo¶æ odpowiednich napojów i dziesiêciominutowe przerwy po ka¿dych piêædziesiêciu minutach pracy.

[6]


Zgodnie z za³±cznikiem nr 2 do Rozporz±dzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych m³odocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac wykaz-prac-wzbronionych- mlodocianym (Dz. U. Nr 200, poz. 2047 z pó¼n. zm.) w ogóle zakazana jest praca m³odocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30°C, a wilgotno¶æ wzglêdna powietrza – 65%, a tak¿e w warunkach bezpo¶redniego oddzia³ywania otwartego ¼ród³a promieniowania.


Podobnie, zgodnie z rozporz±dzeniem Rady Ministrów z dnia 10 wrze¶nia 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uci±¿liwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet dla zdrowia kobiet (Dz. U. Nr 114, poz. 545 z pó¼n. zm.) ochron± prawn± objête s± równie¿ kobiety w ci±¿y lub karmi±ce piersi±. Kobietom tym wzbroniona jest praca w warunkach, w których wska¼nik PMV (ocena ¶rednia) jest wiêkszy od 1,5. Wska¼nik PMV oparty jest na równowadze cieplnej cia³a ludzkiego.


Zalecane warunki komfortu wystêpuj± wówczas, gdy wska¼nik PMV mie¶ci siê w zakresie od -0,5 do +0,5 PMV. Ponadto kobietom w ci±¿y i w okresie karmienia wzbroniona jest praca w ¶rodowisku pracy, w którym wystêpuj± nag³e zmiany temperatury powietrza w zakresie przekraczaj±cym 15°C. Zgodnie z § 112 r.o.b.h.p. ogolne przepisy bhp pracodawca jest obowi±zany zapewniæ wszystkim pracownikom wodê zdatn± do picia.


Miejsca czerpania wody zdatnej do picia powinny znajdowaæ siê nie dalej ni¿ 75 m od stanowisk pracy, a zbiorniki, przewody i miejsca czerpania wody powinny byæ zabezpieczone przed zanieczyszczeniem lub zaka¿eniem. Czerpanie wody ze zbiorników powinno odbywaæ siê wy³±cznie z zaworów czerpalnych. Pracodawca ma obowi±zek zapewniæ wszystkim pracownikom wodê zdatn± do picia lub inne napoje. Nie ma tu znaczenia, w jakich warunkach pracuj± pracownicy, poniewa¿ nie s± to napoje profilaktyczne.


Natomiast pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uci±¿liwych (art. 232 k.p.) kodeks-pracy-26 04 2023 nale¿y zapewniæ oprócz wody inne napoje. Pojêcie „warunków szczególnie uci±¿liwych” dotyczy ¶rodowiska pracy, w którym wystêpuj± okre¶lone czynniki szkodliwe i uci±¿liwe, a takim jest ¶rodowisko gor±ce.


Pracodawca ma wiêc obowi±zek zapewniæ napoje pracownikom zatrudnionym w warunkach gor±cego mikroklimatu: • przy pracach zwi±zanych z wysi³kiem fizycznym, powoduj±cym w ci±gu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powy¿ej 1500 kcal (6280 kJ) u mê¿czyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet; • na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C; • przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powy¿ej 25°C, charakteryzuj±cego siê warto¶ci± wska¼nika obci±¿enia termicznego (WBGT) powy¿ej 25°C. W czasie pracy w wysokiej temperaturze pracownicy trac± z potem oko³o 0,5-1,0 litra na godzinê, w zale¿no¶ci od wysi³ku fizycznego.



Pocenie powoduje utratê wody i soli mineralnych w organizmie, co mo¿e byæ przyczyn± zaburzeñ w gospodarce energetycznej pracownika. Wysoka temperatura otoczenia mo¿e spowodowaæ omdlenie cieplne, kurcze cieplne, wyczerpanie i udar. St±d te¿ pracownicy powinni piæ napoje czêsto w ma³ych porcjach. Nale¿y zaznaczyæ, ¿e ilo¶æ, rodzaj i temperatura tych napojów powinny byæ dostosowane do warunków wykonywania pracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Przyjmuje siê, ¿e w sk³ad napoju powinno wchodziæ 1g soli, 1g witaminy C oraz dodatki smakowe na 1 litr napoju. Ilo¶æ napojów zale¿y od potrzeb pracowników i nie obowi±zuj± tu ¿adne limity.


Jaka jest dopuszczalna minimalna i maksymalna temperatura w pomieszczeniach: dla budynku magazynowego, gdzie pracownicy wykonuj± lekk± pracê fizyczn±; dla pomieszczeñ higieniczno-sanitarnych tj szatnie, kantyna, umywalnie, toalety, dla budynku biurowego, gdzie wykonywane s± prace administracyjno-biurowe? Przepisy prawne nie okre¶laj± górnej granicy dopuszczalnej temperatury w pomieszczeniach. Mo¿na jedynie siê posi³kowaæ optymaln± temperatur± w pomieszczeniach. W my¶l § 30 rozporz±dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. poz. 1650 ze zm.) – dalej r.b.h.p.ogolne przepisy bhp w pomieszczeniach pracy nale¿y zapewniæ temperaturê odpowiedni± do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysi³ku fizycznego niezbêdnego do jej wykonania),


nie ni¿sz± ni¿ 14°C, chyba ¿e wzglêdy technologiczne na to nie pozwalaj±. W pomieszczeniach, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 18°C. Przepisy nie okre¶laj± górn± granicê temperatury. art. 207 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1510) – dalej k.p., który mówi, ¿e jednym z podstawowych obowi±zków pracodawcy jest ochrona zdrowia i ¿ycia pracowników poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osi±gniêæ nauki i techniki.


Przepisy w r.b.h.p. nie okre¶li³y górnej granicy temperatury w pomieszczeniach pracy, dlatego mo¿na w takiej sytuacji odnie¶æ siê do § 134 rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadaæ budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) – dalej r.w.t.b. warunki-techniczne-budynkow


Zgodnie z § 134 r.w.t.b. podane temperatury odpowiadaj± w przybli¿eniu optymalnym temperaturom w podanych pomieszczeniach. + 18°C – w przypadku lekkich prac fizycznych, + 20°C – w pomieszczenia pracy, pokoje biurowe, pokoje posiedzeñ, + 24°C – dla ³azienki, rozbieralnie-szatnie, umywalnie, natryskownie, hale p³ywalni, gabinety lekarskie z rozbieraniem pacjentów, sale niemowl±t i sale dzieciêce w ¿³obkach, sale operacyjne. + 12°C – dla pomieszczeñ, w których nie wystêpuj± zyski ciep³a, przeznaczone do sta³ego pobytu ludzi, znajduj±cych siê w okryciach zewnêtrznych lub wykonuj±cych pracê fizyczn± o wydatku energetycznym powy¿ej 300 W, takie jak magazyny i sk³ady wymagaj±ce sta³ej obs³ugi, hole wej¶ciowe, poczekalnie przy salach widowiskowych bez szatni, lub w których wystêpuj± zyski ciep³a od urz±dzeñ technologicznych, o¶wietlenia itp., wynosz±ce od 10 do 25 W na 1 m3 kubatury pomieszczenia, takie jak hale pracy fizycznej o wydatku energetycznym powy¿ej 300 W, hale formierni, maszynownie ch³odni, ³adownie akumulatorów, hale targowe, sklepy rybne i miêsne. + 16° C – dla pomieszczeñ, w których nie wystêpuj± zyski ciep³a, przeznaczone na pobyt ludzi, takie jak sale widowiskowe bez szatni, ustêpy publiczne, szatnie okryæ zewnêtrznych, hale produkcyjne, sale gimnastyczne. Natomiast temperatura w pomieszczeniu nie powinna przekroczyæ: + 30°C – w pomieszczeniach biurowych, + 28°C – podczas ciê¿kiej pracy fizycznej, + 26°C – podczas pracy w warunkach szczególnych.


Czy pracownicy s± chronieni przepisami ze wzglêdu na bardzo wysokie temperatury panuj±ce w lecie w pomieszczeniach biurowych? Czy mo¿emy domagaæ siê polepszenia warunków pracy, je¶li temperatura w pokojach siêga 34oC? Proszê o podanie podstawy prawnej, gdy¿ zamierzam z³o¿yæ pismo do prze³o¿onego o zakup klimatyzatora i chcia³abym wiedzieæ, czy mam prawo domagaæ siê tego.

[7]



Tak. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporz±dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 wrze¶nia 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650) pomieszczenia pracy i ich wyposa¿enie powinny zapewniaæ pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. ogolne przepisy bhp Jednym z elementów zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy jest obowi±zek utrzymywania w pomieszczeniach pracy odpowiedniej temperatury. Reguluj±cy kwestiê temperatury w pomieszczeniach pracy § 30 wymienionego rozporz±dzenia stanowi, ¿e w pomieszczeniach pracy nale¿y zapewniæ temperaturê odpowiedni± do rodzaju wykonywanej pracy nie ni¿sz± ni¿ 14°C (287 K), chyba ¿e wzglêdy technologiczne na to nie pozwalaj±. W pomieszczeniach biurowych temperatura nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 18°C (291 K). Wobec braku okre¶lenia w wymienionym rozporz±dzeniu optymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy, zachodzi mo¿liwo¶æ posi³kowania siê w zakresie utrzymania pomieszczeñ pracy – stosownie do § 3 rozporz±dzenia – wymaganiami okre¶lonymi w przepisach rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadaæ budynki i ich usytuowanie (DzU nr 75, poz. 690 ze zm.). warunki-techniczne-budynkow W ¶wietle § 134 powo³anego rozporz±dzenia mo¿na uznaæ, ¿e ustalone temperatury obliczeniowe ogrzewanych pomieszczeñ – dla pomieszczeñ pracy biurowej 20oC – odpowiadaj± w przybli¿eniu optymalnym temperaturom w pomieszczeniach, w tym pomieszczeniach pracy. Skoro temperatura w pomieszczeniach pracy biurowej siêga nawet powy¿ej 30oC, ewentualny wniosek pracowników o podjêcie dzia³añ o jej obni¿enie – w ¶wietle wymienionych regulacji prawnych – nale¿y uznaæ za uzasadniony. Wobec jednak braku szczegó³owej regulacji prawnej, wybór sposobu realizacji obowi±zku zapewnienia optymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy przys³uguje pracodawcy.

bhp.org.pl [8]

Komentarze

Wy¶wietlanie Sortowanie
Tylko zalogowani u¿ytkownicy mog± komentowaæ. Zarejestruj lub zaloguj siê [9]
Links
  [1] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=3
  [2] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=1248
  [3] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=83
  [4] http://www.bhpekspert.pl/https://bhp.org.pl/obowiazki-pracodawcy-zwiazane-z-wysokimi-temperaturami/
  [5] http://www.bhpekspert.pl/https://bhp.org.pl/obowiazki-pracodawcy-zwiazane-z-wysokimi-temperaturami/
  [6] http://www.bhpekspert.pl/https://bhp.org.pl/obowiazki-pracodawcy-zwiazane-z-wysokimi-temperaturami/
  [7] http://www.bhpekspert.pl/https://bhp.org.pl/obowiazki-pracodawcy-zwiazane-z-wysokimi-temperaturami/
  [8] http://www.bhpekspert.pl/https://bhp.org.pl/obowiazki-pracodawcy-zwiazane-z-wysokimi-temperaturami/
  [9] http://www.bhpekspert.pl/user.php