Badania i pomiary czynników szkodliwych [1]

Autor : inspekcjapracy Dodano: 03-03-2003 - 13:12
Praca [2]
Kto i na czyj koszt wykonuje badania i pomiary czynników szkodliwych? Komu należy przekazać wyniki tych badań i czy należy je przechowywać?
Jednym z obowiązków pracodawcy jest stosowanie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą. W szczególności pracodawca powinien utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzenia służące do pomiarów tych czynników, a także przeprowadzać, na swój koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom.
Wspomniane badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy, mogą być wykonywane przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej, laboratoria jednostek badawczo-rozwojowych w dziedzinie medycyny pracy i Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, laboratoria akredytowane zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji, a także laboratoria upoważnione przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
Wyniki badań i pomiarów wykonane przez laboratoria inne niż Państwowej Inspekcji Sanitarnej pracodawca powinien przekazać:
– niezwłocznie – gdy przekroczone są wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia,
– nie później niż w ciągu 14 dni – w pozostałych przypadkach,
do wiadomości właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy oraz lekarzowi sprawującemu profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. W razie stwierdzenia przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia pracodawca jest obowiązany niezwłocznie, w sposób ustalony w danym zakładzie pracy, poinformować o tym pracowników oraz umieścić na odpowiednim stanowisku pracy informacje o stwierdzonym narażeniu.
Wyniki wykonywanych badań i pomiarów pracodawca rejestruje, wpisując je na bieżąco do rejestru wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowisku pracy oraz do kart pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia.
Rejestr oraz karty prowadzi i przechowuje służba bezpieczeństwa i higieny pracy, a w zakładach pracy, w których nie powołano takiej służby – pracodawca. W razie zaprzestania działalności lub likwidacji zakładu pracy, pracodawca jest obowiązany do przekazania rejestru oraz kart do właściwej miejscowo terenowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Rejestr wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowisku pracy przechowywany jest przez 40 lat, natomiast wyniki badań i pomiarów – przez 3 lata.
Wyniki badań i pomiarów oraz rejestr i karty pracodawca jest obowiązany udostępnić na każde żądanie pracownikom lub ich przedstawicielom w sposób ustalony w danym zakładzie pracy
Podstawa prawna:
• art. 227 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),
• § 5–8 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 9 lipca 1996 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. Nr 86, poz. 394).

Komentarze

Wyświetlanie Sortowanie
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować. Zarejestruj lub zaloguj się [3]
Links
  [1] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=News&file=article&sid=506
  [2] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=News&catid=&topic=52
  [3] http://www.bhpekspert.pl/user.php