Prawa i obowi±zki pracownika - obowi±zki pracownika ID75

(1723 wszystkich s³ów w tym tek¶cie.)
(7841 raz(y) ogl±dano.)  Strona gotowa do druku [1]
Obowi±zki pracownika Do podstawowych obowi±zków pracownika nale¿y ¶wiadczenie pracy umówionego rodzaju. Obowi±zek wykonywania pracy wynika z nawi±zania stosunku pracy. Zgodnie z art.22 par.1 k.p. pracownik zobowi±zuje siê do wykonywania pracy okre¶lonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Tre¶æ tego obowi±zku okre¶laj± przepisy, które wskazuj± jak pracownik powinien spe³niaæ ¶wiadczenie pracy. Obowi±zki pracownika zosta³y sformu³owane w art.100 par.1 i 2 k.p w formie katalogu podstawowych obowi±zków pracowniczych. Nie jest to wyczerpuj±ce wyliczenie wszystkich obowi±zków pracownika, na co wskazuje zwrot "w szczególno¶ci". W tym przypadku mamy do czynienia z wyliczeniem przyk³adowym. Obowi±zki pracownika zawiera wiele innych przepisów kodeksu pracy okre¶laj±c je w ró¿nych kontekstach. Z tre¶ci tych obowi±zków wynikaj± wymagania dotycz±ce sposobu zachowania siê osób wykonuj±cych pracê w ramach stosunku pracy. Obowi±zki pracownicze maj± charakter powszechny, odnosz± siê do wszystkich pracowników, niezale¿nie od podstaw nawi±zania stosunku pracy i rodzaju wykonywanej pracy. Jednak w stosunku do niektórych grup pracowników s± uzupe³niane obowi±zkami dodatkowymi, wynikaj±cymi z ich charakteru pracy. Przepisy kodeksu pracy okre¶laj± obowi±zki pracowników w sposób ogólny, konkretyzuj± je uk³ady zbiorowe pracy, natomiast szczegó³owe obowi±zki pracowników zatrudnionych u danego pracodawcy ustalane s± w regulaminach pracy. Zakres czynno¶ci pracownika Obowi±zek sumiennego i starannego wykonywania pracy Art. 100 par.1 k.p. normuje podstawowy obowi±zek dotycz±cy sposobu, w jaki pracownik powinien ¶wiadczyæ swoj± pracê. Na istotê tego obowi±zku sk³adaj± siê dwa elementy: sumienno¶æ, która oznacza wykonywanie pracy w sposób mo¿liwie najlepszy wed³ug intencji pracownika. Sumienne wykonywanie pracy to do³o¿enie wszelkich starañ, wykorzystuj±c si³y i umiejêtno¶ci, aby uzyskaæ jak najlepsze wyniki w pracy. Pracownik powinien pracowaæ z pe³nym zaanga¿owaniem i przejawiaæ odpowiedni± inicjatywê. Kryterium sumienno¶ci pracowniczej ma charakter subiektywny, odwo³uje siê do w³a¶ciwego stosunku psychicznego pracownika do wykonywanej pracy, uwzglêdnia indywidualne cechy pracownika, takie jak kwalifikacje, do¶wiadczenie zawodowe, wiek, zdrowie. staranno¶æ charakteryzuje siê dba³o¶ci± o jako¶æ pracy, do której pracownik jest obowi±zany. Staranne wykonywanie pracy to dok³adne i w oznaczonym czasie wykonywanie pracy, zgodnie z wymogami technicznymi i sposobami wynikaj±cymi z procesu pracy. Obowi±zek ten ma charakter obiektywny i mo¿e byæ wymiernie sprawdzony. Kryterium staranno¶ci pracowniczej odwo³uje siê do regu³ wiedzy i do¶wiadczeñ, którymi pracownik powinien kierowaæ siê przy wykonywaniu pracy danego rodzaju. Nale¿yta staranno¶æ nie jest wzorcem jednolitym dla wszystkich pracowników, dla poszczególnych zawodów s± inne wzorce staranno¶ci.
Obowi±zek wykonywania poleceñ prze³o¿onych Zgodnie z art. 100 par.1 k.p. pracownik jest obowi±zany stosowaæ siê do poleceñ prze³o¿onych dotycz±cych pracy, je¿eli nie s± sprzeczne z przepisami prawa lub umow± o pracê. Obowi±zek wykonywania poleceñ prze³o¿onych odró¿nia stosunek pracy od stosunków cywilnoprawnych, w ramach których wykonywana jest praca (np. zleceñ lub umów o dzie³o). Praca ¶wiadczona w ramach stosunku pracy jest prac± podporz±dkowan±, wykonywan± pod kierownictwem i na rzecz pracodawcy. Podporz±dkowanie pracownika poleceniom prze³o¿onym podyktowane jest potrzebami takiej organizacji pracy, która umo¿liwia wykonanie zadañ zak³adu pracy. Jednak nie oznacza swobody w ustalaniu tre¶ci poleceñ wydawanych przez prze³o¿onych. Granice podporz±dkowania pracownika poleceniom pracodawcy wyznaczaj± przepisy prawa oraz tre¶æ umowy o pracê. Pracownik przede wszystkim powinien podporz±dkowaæ siê poleceniom, które wynikaj± z rodzaju umówionej pracy. Wyj±tkiem od tej zasady mo¿e byæ polecenie wykonania innej pracy ni¿ umówiona (art. 42 par.4 k.p.) lub praca w godzinach nadliczbowych (art.133 k.p.) W przypadku gdy polecenia przekraczaj± granice podporz±dkowania pracownik mo¿e odmówiæ jego wykonania, natomiast ma obowi±zek odmówiæ wykonania polecenia, którego wykonanie prowadzi³oby do pope³nienia przestêpstwa lub wykroczenia. Ponadto pracownik nie ma obowi±zku wykonywania poleceñ sprzecznych z zasadami wspó³¿ycia spo³ecznego czy spo³eczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa. Pracownik nie jest uprawniony do oceny s³uszno¶ci poleceñ s³u¿bowych prze³o¿onych. Je¿eli b³êdnie uzna³ polecenie za niewa¿ne, to z powodu samowolnego niewykonania polecenia ponosi przewidzian± prawem odpowiedzialno¶æ. Obowi±zek przestrzegania ustalonego czasu pracy Z obowi±zków szczegó³owych pracownika, zawartych w par 2 art.100 k.p. na pierwszym miejscu wymieniony zosta³ obowi±zek przestrzegania ustalonego czasu pracy. Od przestrzegania tego obowi±zku zale¿y wype³nianie pozosta³ych obowi±zków w procesie pracy. Zgodnie z tre¶ci± tego obowi±zku pracownik powinien punktualnie przychodziæ do pracy w okre¶lonym czasie, przestrzegaæ obowi±zuj±cej normy czasu pracy i ustalonego rozk³adu czasu pracy. Przestrzeganie ustalonego w zak³adzie czasu pracy odnosi siê zarówno do rozk³adu czasu dla ogó³u zatrudnionych, jak i indywidualnego czasu pracy ustalonego dla konkretnego pracownika. Pracownik powinien przybyæ do pracy w oznaczonym czasie i w stanie umo¿liwiaj±cym jej podjêcie i wykonywanie, nie opuszczaæ bez wyra¼nej konieczno¶ci stanowiska pracy, stosowaæ siê do przerw w pracy, a tak¿e realizowaæ inne polecenia dotycz±ce czasu pracy (np. wykonanie pracy w dniu wolnym od pracy, je¿eli to wynika z potrzeb zak³adu). Je¿eli pracownik przerywa pracê w innym czasie ni¿ ustalony, przed³u¿a przerwy lub wcze¶niej opuszcza pracê, to w sposób wyra¼ny narusza omawiany obowi±zek. Opuszczenie pracy przez pracownika b±d¼ spó¼nienie siê do pracy uzasadniaj± tylko wa¿ne przyczyny lub uzyskane wcze¶niej zwolnienie od pracy. Przyczyny te i zasady zwolnieñ okre¶la rozporz±dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecno¶ci w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnieñ od pracy (Dz.U. Nr 60, poz. 281) Obowi±zek przestrzegania porz±dku pracy Kolejnym obowi±zkiem pracownika, o którym mowa w art.100 par.2 pkt 2 jest obowi±zek przestrzegania ustalonego w zak³adzie porz±dku pracy. Obejmuje on zarówno ca³okszta³t regu³ zachowania pracownika w zak³adzie pracy, jak i regu³y okre¶laj±ce sposób potwierdzania przez pracownika przybycia do pracy i obecno¶ci w pracy, zasady przebywania w zak³adzie poza godzinami pracy, korzystania z pomieszczeñ przeznaczonych na przechowywanie rzeczy osobistych oraz miejsc na palenie papierosów i spo¿ywanie posi³ków. Wymieniowe regu³y zosta³y zamieszczone w regulaminach pracy oraz wewnêtrznych zarz±dzeniach kierowników zak³adu pracy Tre¶æ regulaminu pracy Regulamin pracy, okre¶laj±c prawa i obowi±zki pracodawcy i pracowników zwi±zane z porz±dkiem w zak³adzie pracy, powinien ustalaæ w szczególno¶ci: a) organizacjê pracy, warunki przebywania na terenie zak³adu pracy w czasie pracy i po jej zakoñczeniu, wyposa¿enie pracowników w narzêdzia i materia³y, a tak¿e w odzie¿ i obuwie robocze oraz w ¶rodki ochrony indywidualnej i higieny osobistej, b) systemy i rozk³ady czasu pracy, c) porê nocn±, d) termin, miejsce i czas wyp³aty wynagrodzenia, e) wykazy prac wzbronionych pracownikom m³odocianym oraz kobietom, f) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom m³odocianym w cel odbywania przygotowania zawodowego, g) obowi±zki dotycz±ce bezpieczeñstwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpo¿arowej, w tym tak¿e sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wi±¿e siê z wykonywan± prac±, i) przyjêty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecno¶ci w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecno¶ci w pracy.
Regulamin pracy powinien zawieraæ informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytu³u odpowiedzialno¶ci porz±dkowej pracowników. O¶wiadczenie pracownika o zapoznaniu siê z tre¶ci± regulaminu Obowi±zek przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeñstwa i higieny pracy Obowi±zkiem o istotnym znaczeniu dla zapewnienia ochrony zdrowia i ¿ycia pracownika jest obowi±zek przestrzegania przepisów i zasad (bhp). Kodeks pracy w art. 211 okre¶la szczegó³owo tre¶æ tego obowi±zku, uznanego za podstawowy obowi±zek ka¿dego pracownika. W my¶l tych przepisów pracownik jest zobowi±zany: 1) znaæ przepisy i zasady bezpieczeñstwa i higieny pracy, braæ udzia³ w szkoleniu i instrukta¿u z tego zakresu oraz poddawaæ siê wymaganym egzaminom sprawdzaj±cym, 2) wykonywaæ pracê w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeñstwa i higieny pracy oraz stosowaæ siê do wydawanych w tym zakresie poleceñ i wskazówek prze³o¿onych, 3) dbaæ o nale¿yty stan maszyn, urz±dzeñ, narzêdzi i sprzêtu oraz o porz±dek i ³ad w miejscu pracy, 4) stosowaæ ¶rodki ochrony zbiorowej, a tak¿e u¿ywaæ przydzielonych ¶rodków ochrony indywidualnej oraz odzie¿y i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem, 5) poddawaæ siê wstêpnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowaæ siê do wskazañ lekarskich, 6) niezw³ocznie zawiadomiæ prze³o¿onego o zauwa¿onym w zak³adzie pracy wypadku albo zagro¿eniu ¿ycia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec wspó³pracowników, a tak¿e inne osoby znajduj±ce siê w rejonie zagro¿enia, o gro¿±cym im niebezpieczeñstwie, 7) wspó³dzia³aæ z pracodawc± i prze³o¿onymi w wype³nianiu obowi±zków dotycz±cych bezpieczeñstwa i higieny pracy. Do obowi±zków pracownika zwi±zanych z przestrzeganiem przepisów i zasad bhp nale¿y równie¿ przestrzeganie przepisów przeciwpo¿arowych (art.100 par.2 pkt 3). Obowi±zek ten dotyczy zarówno bezpieczeñstwa pracy, jak i ochrony mienia pracodawcy. O¶wiadczenie pracownika o zapoznaniu siê z przepisami i zasadami bezpieczeñstwa i higieny pracy Skierowanie na badanie lekarskie Obowi±zek dba³o¶ci o dobro pracodawcy W art. 100 par.2 pkt 4 jest mowa o obowi±zku dba³o¶ci o dobro pracodawcy. Ochrona mienia pracodawcy oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mog³oby naraziæ pracodawcê na szkodê to szczegó³owe postacie tego obowi±zku. Zakres tre¶ci tego obowi±zku okre¶lony zosta³ szeroko i obejmuje ró¿ne zachowania pracownika. Pracownik obowi±zany jest przede wszystkim do poszanowania dobra pracodawcy pozostaj±cego w jego dyspozycji. Powinien dbaæ o nale¿yty stan powierzonych mu na czas pracy urz±dzeñ, narzêdzi i innych przedmiotów, u¿ywaæ ich zgodnie z przeznaczeniem, chroniæ przed uszkodzeniem i marnotrawstwem.
Dba³o¶æ o dobro pracodawcy przejawia siê w zachowaniach pracownika, które nie mieszcz± siê w zakresie obowi±zków wynikaj±cych wprost z przepisów prawa lub poleceñ prze³o¿onych. Pracownik powinien w sytuacjach koniecznych do zapobie¿enia szkodom gro¿±cym zak³adowi pracy np. wskutek awarii lub klêsk ¿ywio³owych podj±æ odpowiednie dzia³ania nawet z w³asnej inicjatywy, nie czekaj±c na polecenia prze³o¿onych. Szczególnym przejawem dba³o¶ci o dobro pracodawcy jest obowi±zek pracownika do dba³o¶ci o interesy i potrzeby pracodawcy. Pracownik jest zobowi±zany podj±æ pracê, gdy wymaga tego potrzeba, inn± ni¿ zosta³a okre¶lona w umowie o pracê (art.42 par.4 k.p.). lub ¶wiadczyæ pracê ponad ustalony wymiar czasu pracy (art.133 par 1 k.p.). Pracownik ma równie¿ obowi±zek zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mog³oby naraziæ pracodawcê na szkodê. Dotyczy to informacji organizacyjnych, produkcyjnych i handlowych, bêd±cych w posiadaniu pracownika, których ujawnienie mog³oby niekorzystnie wp³yn±æ na pozycjê rynkow± pracodawcy, zw³aszcza w przypadku wykorzystania ich przez konkurencjê. O¶wiadczenie pracownika o zapoznaniu siê z zakresem informacji objêtych tajemnic± dla umówionego rodzaju pracy Poza ochron± tajemnicy pracodawcy pracownik jest obowi±zany - o czym przypomina art. 100 par. 2 pkt 5 k.p. - do przestrzegania tajemnicy na podstawie odrêbnych przepisów. Obowi±zek zachowania tej tajemnicy wynika wyra¼nie z przepisów prawa. Chodzi tu o informacjê stanowi±ce tajemnicê pañstwow± oraz s³u¿bow±, jak równie¿ tajemnicê przedsiêbiorstwa. Nale¿y tutaj mieæ na wzglêdzie nastêpuj±ce przepisy: ustawê z dnia 22 stycznia 1999 o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 11, poz.99 z pó¿n. zm.); ustawê z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 1993 r. Nr 47, poz.211 z pó¿n. zm.). Obowi±zek przestrzegania zasad wspó³¿ycia spo³ecznego Tre¶ci± tego obowi±zku jako obowi±zku prawnego ustalonego w art.100 par 2 pkt 6 k.p. jest stosowanie siê do norm pozaustawowych. Zasady wspó³¿ycia spo³ecznego, których powinien pracownik przestrzegaæ nie zosta³y sprecyzowane, gdy¿ sfera ta nie nadaje do szczegó³owej regulacji. Odsy³aj± one bowiem do okre¶lonych regu³ zachowania o charakterze moralnym oraz przyjêtych zwyczajów i kultury danej grupy pracowniczej. Jako obowi±zek przestrzegania zasad wspó³¿ycia spo³ecznego nale¿y przyj±æ, ze pracownik powinien byæ lojalny zarówno wobec pracodawcy, jak i innych pracowników. W regulaminach pracy wyszczególnia siê okre¶lone zachowania pracownika, przyjête jako zasady wspó³¿ycia spo³ecznego u danego pracodawcy, których pracownik powinien przestrzegaæ. Nale¿± do nich: w³a¶ciwe (uprzejme i taktowne) odnoszenie siê pracownika do prze³o¿onych, podw³adnych i wspó³pracowników; stwarzanie atmosfery ¿yczliwo¶ci i kole¿eñskiej wspó³pracy; okazywanie pomocy podw³adnym, zw³aszcza pracownikom m³odocianym.
  
[ Powrót do Prawo Pracy [2] | Spis sekcji [3] ]

Komentarze

Wy¶wietlanie Sortowanie
Tylko zalogowani u¿ytkownicy mog± komentowaæ. Zarejestruj lub zaloguj siê [4]
Links
  [1] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=Sections&req=viewarticle&artid=68&allpages=1&theme=Printer
  [2] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=Sections&req=listarticles&secid=2
  [3] http://www.bhpekspert.pl/index.php?name=Sections
  [4] http://www.bhpekspert.pl/user.php